Joulukuussa vietettiin koulutapahtumapäiviä!

20.12.2021 12:54

Joulukuussa vietettiin kolmessa koulussa koulutapahtumapäiviä kaukalopalloon tutustuen. Koulutapahtumapäivät järjestettiin Jyväskylässä Vaajakosken yhtenäiskoululla, Tikkakosken yhtenäiskoululla ja Lappeenrannassa Kaukaan koululla. Kolmen koulutapahtumapäivän aikana kaukalopalloa päästiin tuomaan tutuksi jopa noin 370 lapselle! Päivien aikana koululaiset pääsivät tutustumaan kaukalopalloon luistellen, leikkien ja pelaillen 45 minuutin ajaksi kaukalossa. Joka koululle lahjoitettiin kaukalopallomailoja ja -palloja päivän päätteeksi, jotta kaukalopallon pelaaminen voi koulun liikuntatunneilla jatkua. Yksi liikunnanopettaja totesikin lahjoituksen olevan koululle kuin lottovoitto. Lapsille oli selkeästi kiva päästä koulupäivän aikana pelailemaan kaukalopalloa. Yksi opettaja totesikin, kuinka kurja lapsille on ollut, kun koronatilanteen myötä kaikki ylimääräinen kiva on lapsilta peruttu koulussa. Tämän vuoksi oli erityisen hienoa, että me pystyimme viemään jotain normaalista koulupäivästä poikkeavaa piristystä lapsille! Lapsilla oli selkeästi kivaa ja hienoja olivat erityisesti ne tapaukset, joissa lapsi ensin sanoin, että: "hänhän ei sitten ainakaan halua pelata", ja kuitenkin lopputunnista nämäkin lapset pelailivat innokkaasti ja totesivat pelailun olevan kivaa. Yhden lapsen kommentti olikin: ”Paras luistelutunti ikinä.”

Jyväskylän alueella järjestettiin kaksi koulutapahtumapäivää. Vaajakosken yhtenäiskoulun 5-6 -luokkalaisille torstaina 2.12 Vaajakosken tekojääkaukalolla ja Tikkakosken yhtenäiskoulun 3-4 -luokkalaisille perjantaina 10.12 Tikkakosken jäähallilla. Päivät järjestettiin yhteistyössä Keski-Suomen Kaukalopallo ry:n kanssa, jonka tammikuussa alkavaa maksutonta kaukiskoulua mainostettiin koulutapahtumien yhteyksissä. Vaajakoskella päivä oli melko kylmä talvinen päivä, pakkasta oli reilut kymmenen astetta ja lunta oli jo paljon kertynyt maahan. Mahtavaa, että jo joulukuun alussa saimme näin hienon talvipäivän! Päivän aikana ohjaajana jäällä toimi jyväskyläläisestä K&K joukkueesta tuttu Petteri Hilden ja mukana päivässä oli myös Kaukalopalloliiton seurakehittäjä Satu Tiihonen. Tikkakoskella paikan päällä Petterin ja Satun lisäksi olivat ohjaajina Keski-Suomen kilpailupäälikkö Sami Leppiniemi ja Teemu Ojanperä.

Koulutapahtumapäivä Vaajakosken yhtenäiskoulun 5-6 -luokkalaisille.

Vaajakoskella ja Tikkakoskella ennen jokaista kaukalopallotuokiota kysyimme, kuinka moni on kokeillut kaukalopalloa aikaisemmin ja kuinka monelle nyt on ensimmäinen kerta kaukalopallon parissa. Gallupin myötä selvisi, että näille lapsille kaukalopallo oli hyvinkin tuntematon laji. Monessa luokassa oli 1-3 lasta, jotka olivat kokeilleet kaukalopalloa aikaisemmin. Kuitenkin päivistä löytyi myös luokkia, joissa kukaan lapsista ei ollut kokeillut kaukalopalloa aikaisemmin. Saimme siis viedä lapsille tutuksi heille uutta lajia, ja samalla sytyttää kipinää kaukalopalloa kohtaan! Selkeästi innostusta kaukalopalloa kohtaan heräsi ja osa totesikin pallon olevan kevyempi ja helpompi käsiteltävämpi kuin kiekko.

Koulutapahtumapäivä Tikkakosken yhtenäiskoulun 3-4 -luokkalaisille.

Kolmas koulutapahtumapäivä järjestettiin Lappeenrannassa Kaukaan koulussa perjantaina 3.12 Kisapuiston kaukalossa 3-5 -luokkalaisille. Tapahtumapäivän toteuttivat yhteistyössä Kaukalopalloliiton kanssa alueen toimijat: Etelä-Karjalan kaukalopallo, Lauritsalan Visa ja Tiurun Paras. Ohjaajina päivässä olivat Joonas Simola, Samuli Karilahti sekä Olli Lehtonen. Paikalla oli myös Kaukalopalloliiton toiminnanjohtaja Janne Borgström. Kaukaan koulun koulutapahtumapäivän aikana mainostettiin tammikuussa alkavaa Lauritsalan Visan kaukiskoulua.

Koulutapahtumapäivä Kaukaan koulun 3-5 -luokkalaisille.

Terveisin

Kaukalopalloliiton seurakehittäjä Satu Tiihonen