Kaukisopas kouluille

Kaukalopalloliiton "Kaukisopas kouluille" -materiaalissa kerrotaan kaukalopallon tekniikasta, säännöistä sekä annetaan esimerkkejä leikeistä ja harjoituksista koulujen liikuntatunneille. Kaukalopallo on ollut ja pysynyt edelleen koulujen yhtenä suositummista lajeista liikuntatunneilla. Koululiikunnassa mukana oleminen on lajimme kannalta todella tärkeää aluetta, missä haluamme säilyttää statuksemme myös pitkälle tulevaisuuteen.

Lajin koulusuosio tulee suurimmaksi osaksi sen johdosta, että se on turvallinen jäälaji, missä kovemmat vartalokontaktit sekä mailan nostot ovat kokonaan kiellettyjä. Kaukalopallossa mennään enemmän taito- ja tekniikkapää edellä, jolloin voidaan keskittyä enemmän tärkeimpien eli luistelu- ja mailankäsittelytekniikoiden kehittämiseen. Varsinkin pienempien koululaisten kanssa perustekniikoita on helpompi harjoittaa, koska palloa on kevyempi käsitellä kuin esimerkiksi kiekkoa.

Koulukaukalopallossa tärkeäksi elementiksi nousee myös tasavertaisuus. Monille lapsille, varsinkin niille, jotka eivät pelaa jääkiekkoa seurassa, kaukalopallo antaa tasaveroisemman mahdollisuuden kokea onnistumisia ja tuntea osaamista koulun liikuntatunnilla. Kaukalopalloa voidaan pelata hyvin myös yhteisinä ryhminä, jossa pojat ja tytöt ovat sekaisin.

Kaukisopas kouluille